Mâncare de urzici cu usturoi

9 Mar

mancare de urzici 2

Când m-am trezit în piaţă confruntându-mă cu chestia asta, mi-am dat seama că n-am mai mâncat urzici de o perioadă cuprinsă între 8 și 10 ani, pe vremea când mi le făcea mama sau una dintre bunicile cu mai multă răbdare și mâini mai aspre decât mine.

În cele câteva secunde în care am fost forţată să iau decizia – să cumpăr sau nu cumpăr urzici? – mi-au trecut prin minte următoarele scenarii:

1. nu am mănuși, deci o să fie dureros.

2. să zicem că trec peste înţepături – nu poate fi mai rău decât atunci când eram la ţară și m-am așezat cu fundul direct în ele – o să dureze o viaţă să le curăţ de iarbă & pământ (adică să le „grijesc” cum spune Radu Anton Roman).

3. dar stai! pot să folosesc zeama de la urzici să mă clătesc în cap! mi-am spus, și nu a mai fost nevoie de alt argument.

Reţeta de mai jos e o compilaţie între intuiţie, ce mi-a dictat mama prin telefon și ce-am citit la Radu Anton Roman despre spanac (da, scrie bine, spanac). Cantităţile sunt 100% scoase din burta mea, sunt sigură că doamnele care fac reţeta asta în fiecare an în sezonul urzicilor le știu mai bine, cât și pașii de preparare, dar trebuie să zic că a fost FOARTE bun ce a ieșit.

Mâncare de urzici cu usturoi
15-20 de minute, plus 30 de minute timp pentru curăţat urzicile
2-3 porţii

mancare de urzici 1

600-700g de urzici
1 ceapă, tocată mărunt
2 linguri de făină
3 linguri de ulei
2 căni de lapte (sau cât cuprind urzicile)
1 căpăţână de usturoi

1 Spală bine urzicile, cu răbdare și atenţie – de obicei se ascund multe fire de iarbă printre ele. Pune-ţi muzică frumoasă, ca să treacă timpul mai repede. Când ești aproape de finalul procesului, pune o oală cu 2-3l de apă sărată la fiert. Când dă în clocot, stinge focul, pune urzicile în apă, acoperă oala și lasă-le 2 minute să se înmoaie.

2 Încinge uleiul de măsline într-o cratiţă și călește ceapa câteva minute, până se înmoaie.

3 Cât timp ceapa stă pe foc, scurge urzicile și păstrează apa (să-ţi clătești părul cu ea, pe bune*). Pune-le în robotul de bucătărie și mixează-le sau toacă-le mărunt de mână. Amestecă-le bine cu făina.

4 Când ceapa e gata, adaugă urzicile amestecate cu făina, amestecă-le câteva secunde în cratiţă, adaugă laptele (adaugă încă o cană dacă e nevoie) și acoperă cratiţa cu un capac. Amestecă mai mult la început, cu o lingură de lemn, apoi mai verifică din când în când dacă s-au făcut.

5 Toacă usturoiul, cât de mărunt vrei, și, când urzicile sunt aproape gata, adaugă-l în cratiţă. Mai lasă puţin totul pe foc, apoi stinge aragazul și asezonează mâncarea după gust.

///

*Oare e doar la noi în Sud chestia asta cu clătitul părului cu zeamă de urzici?

Se potrivește cu piesa asta:

Lasă un răspuns

